Wybór domeny to klucz do sukcesu Strony WWW
Adres WWW jest wizytówką firmy w Internecie. Decyduje on o ilości wyświetleń witryny danej firmy. Z tego powodu dobór elementów domeny ma pierwszorzędne znaczenie.
Czym jest domena?
Domena jest unikalnym adresem strony, który odróżnia ją od innych witryn. Jego unikalność jest szczególnie istotna w branży turystycznej. Duża liczba biur podróży, działających na polskim rynku, sprawia, że dotarcie do klienta jest coraz trudniejsze. Pomocne jest posiadanie domeny, za pośrednictwem której Internauta trafi z łatwością do serwisu WWW firmy. Dodatkowo ma ona wpływ na to, jak przedsiębiorstwo będzie postrzegane. Większość firm, działających w branży turystycznej, stanowią małe biura, którym Internet w dużym stopniu ułatwia promocję i sprzedaż usług znajdujących się w ich ofercie.
Rozszerzenie
Jest to skrót znajdujący się na końcu adresu WWW. Mimo niewielkich rozmiarów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu strony. Najczęściej rejestrowane przez firmy są domeny: .pl, .com, .com.pl, .eu. Są one także najczęściej wpisywane w okno przeglądarki przez Internautów. Często jednak domeny, zawierające popularne słowa kluczowe np. wakacje lub wycieczki w połączeniu z popularnym rozszerzeniem, są już zajęte. Dlatego należy zwrócić uwagę na rozszerzenia niższego poziomu: lokalne (np. .waw.pl, .radom.pl) i funkcjonalne (.travel.pl, .turystyka.pl, .tourism.pl). Ich zaletą jest wskazywanie lokalizacji oraz branży, w której firma działa. Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla lokalnych partnerów dużych biur podróży. Przykładowo partner z siedzibą w Opolu może zarejestrować witrynę w postaci www.(nazwa_firmy).opole.pl. Wzbudza dzięki temu zainteresowanie klientów, którzy identyfikują firmę jako lokalną.
Wybór domen
Wybrany adres powinien być krótki i łatwy do zapamiętania. W przypadku firm, które chcą zarejestrować domenę z własną nazwą, dobrym wyjściem jest rejestracja od razu pakietu domen. Ma to dwie podstawowe zalety. Pierwszą jest możliwość łatwiejszego znalezienia firmy i jej oferty przez Internautę. Większa ilość adresów prowadzących do strony zwiększa prawdopodobieństwo, intuicyjnego wpisania tego właściwego. Po drugie, niewykupione domeny mogą dostać się w posiadanie konkurencji i przekierować potencjalnego klienta do strony WWW z jej ofertą. Należy jednocześnie pamiętać, aby wszystkie zarejestrowane domeny prowadziły pod jeden adres główny. Zapobiega to wprowadzaniu klienta w błąd i ułatwia promowanie głównego adresu witryny.
Przykładowo biuro turystyczne „Lux Travel” działające w Warszawie powinno zarejestrować domeny bezpośrednio związane ze swoją nazwą:
www.luxtravel.pl
www.luxtravel.com
www.luxtravel.com.pl
www.luxtravel.eu
oraz uwzględnić różne warianty jej pisowni:
www.lukstravel.pl
www.lux-travel.pl
www.luks-travel.pl
Ponadto pakiet powinien zawierać także domeny lokalne:
www.luxtravel.warszawa.pl
www.luxtravel.waw.pl
www.luxtravel.mazowsze.pl
oraz funkcjonalne np.:
www.luxtravel.turystyka.pl
www.luxtravel.tourism.pl
W przypadku „Lux Travel” część nazwy może pełnić rolę rozszerzenia domeny.
Dobrze jest również zainwestować w domeny promujące ofertę biura. Jeśli są w niej np. wycieczki dla seniorów, to adresy je promujące powinny wyglądać podobnie, jak w przypadku nazwy biura:
www.luxsenior.pl
www.luxsenior.com.pl
www.senior.travel.pl
www.senior.turystyka.pl
www.seniortravel.waw.pl
www.lukssenior.pl
www.lukssenior.travel.pl
www.lux-senior.pl
Należy również pamiętać, że nazwa i rozszerzenie muszą stanowić logiczną całość. Nie powinny się dublować, np. www.luxtravel.travel.pl.
Koszty utrzymania domeny
Za wykupienie powyższych 21 domen firma zapłaci netto w pierwszym roku (np. w serwisie nazwa.pl) zaledwie 162 zł. Przedłużenie ich na następny rok będzie kosztowało niespełna 1800 zł, czyli 150 zł miesięcznie. W porównaniu z wydatkami np. na rozmowy telefoniczne, wydaje się to relatywnie niską kwotą. Zysk uzyskany dzięki niej, będzie zapewne znacznie wyższy. Właściwie dobrana domena przyciągnie klientów oraz wykreuje wizerunek firmy. Decyzja o jej wyborze powinna być przemyślana, a rejestracja prawidłowo przeprowadzona. Wtedy serwis przypisany do domeny ma dużą szansę odniesienia sukcesu.
Autor
Beata Mosór Kierownik Sekcji PR w NetArt www.nazwa.pl
Kilka słów o: NetArt istnieje od 1997 roku zapewniając kompleksową obsługę Klientów w zakresie rejestracji domen internetowych, hostingu oraz tworzenia Stron WWW. Liczba 500 tys. obsługiwanych domen daje firmie NetArt niekwestionowaną pozycję lidera polskiego rynku rejestracji domen i usług hostingowych. Przekłada się to na około 30% udział w rynku komercyjnych usług internetowych w Polsce i ponad 300 tys. obsługiwanych Klientów.
Źródło: PR