Dlaczego należy zmieniać opony na zimowe?
Korzystanie z zimowego ogumienia jest standardem w większości krajów europejskich. W niektórych (jak choćby w Niemczech, Austrii, Norwegii, Szwecji, a nawet Turcji) jest to wręcz wymagane przez obowiązujące przepisy ruchu drogowego.
W Polsce nie ma obowiązku używania opon sezonowo, tym niemniej jest to zalecane. Niestety wciąż niemała liczba kierowców bagatelizuje problem, nie zdając sobie sprawy z zagrożenia, jakie to niesie. Dlaczego zatem należy zmieniać opony na czas zimowy?
Większa elastyczność
Opony zimowe wykonane są z innej mieszanki gumowej, aniżeli letnie. Odznaczają się większą zawartością krzemionki. Wynika to oczywiście z zamiaru dostosowania ich do niesprzyjających jeździe warunków atmosferycznych. Chodzi o to, aby w niskich temperaturach ogumienie było twarde wewnątrz oraz wystarczająco elastyczne na części zewnętrznej – aby zminimalizować ryzyko niekontrolowanych poślizgów. Odpowiednia miękkość gwarantuje lepszą mobilność i przyczepność podczas niekorzystnej pogody. Skraca także drogę hamowania, co jest szczególnie istotne, gdy nawierzchnia jest śliska.
Odpowiedni bieżnik
Drugą, obok specjalnie dobranego materiału, cechą zimowego ogumienia jest bieżnik, stanowiący zewnętrzną część opony. Jest to szczególnie istotny element, gdyż właśnie on styka się z podłożem, a zatem musi być z jednej strony wystarczająco mocny i odporny na działanie czynników zewnętrznych, z drugiej – na tyle elastyczny, aby zapewnić stabilne poruszanie się pojazdu. Opony zimowe charakteryzują się innymi nacięciami bieżnika niż w przypadku letnich. Rowki obwodowe muszą być dostatecznie szerokie, aby skutecznie odprowadzać śnieg i wodę i tym samym utrzymywać jak największą powierzchnię styku z podłożem.
Kiedy i za ile?
Nie ma jednoznacznych zaleceń co do pory, w jakiej należy zmieniać ogumienie. Zwyczajowo przyjęło się, że opony zimowe należy zakładać wówczas, gdy temperatura spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Dobrze zadbać o to odpowiednio wcześniej i umówić się w warsztacie z kilkudniowym wyprzedzeniem; pierwsze opady śniegu oznaczają, że kierowcy będą musieli spędzić dużo czasu w kolejkach. Koszt wymiany opon jest stosunkowo niewielki – od 60 do 100 zł. Chcąc natomiast kupić ogumienie zimowe, należy liczyć się z wydatkiem w granicach 150–300 zł za sztukę.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Raiffeisen Leasing – liderem usług leasingowych w Polsce.