Uczyć czy nauczyć
Języki obce i ich nauka jest obecnie bardzo ważnym elementem w systemie edukacji, co nie budzi wątpliwości gdyż zapotrzebowanie na znajomość języków obcych jest znaczne zarówno u osób, które kontaktują się z obcokrajowcami jak i np. u osób wyjeżdżających do pracy za granicę. Jeśli mówimy o nauce języka to oczywiście nie sposób pominąć kwestię nauczycieli i lektorów. Tutaj właśnie wychodzi im naprzeciw poradnik o tym jak efektywnie uczyć języka obcego tak aby naprawdę nauczyć. Nosi on tytuł „Uczyć czy nauczyć” i jest w swej formie dosyć skromny ale odnosi się do najistotniejszych kwestii, które mogą być pomocne dla początkujących nauczycieli, bo pomimo iż Ci mają przygotowanie merytoryczne i pedagogiczne to czasem umykają najważniejsze kwestie w metodach uczenia i oczywiście efektywnego nauczenia. W tej książce poruszonych jest kilka kluczowych kwestii. W pierwszym rzędzie jest to psychologia prowadzenia zajęć lekcyjnych przez nauczyciela i lektora. Nauczyciel czy lektor powinien wykazywać się pewnością siebie i zdobyć za wszelka cenę autorytet wśród uczniów czy kursantów. W tym celu konieczna jest odpowiednia postawa ciała oraz zdobycie przewagi nad uczniami. Ważną cechą w nauce jeżyka jest prowadzenie zajęć tak aby wiedza była naprawdę przyswajana a z tego względu jest utrzymanie zainteresowania uczniów prowadzonymi zajęciami i dialogiem w języku obcym. W celu utrzymania zainteresowania trzeba mieć autorytet i pobudzać uczniów do zaangażowania w mówieniu w języku obcym. Dla utrwalenia poznawania wiedzy konieczne są powtórki wykładanych kwestii w języku obcym. Te i wiele innych informacji uzyskamy w książce „Uczyć czy nauczyć” a także sporo praktyki na przykładzie lekcji języka angielskiego.