Wakacje 2014: potężny wzrost zainteresowania wyjazdami

Aż o 41 proc. więcej rezerwacji na tegoroczne lato w porównaniu do ubiegłego sezonu. Polacy chcą wypoczywać bardziej komfortowo, choć za wakacje płacą niewiele więcej. Najpopularniejsza tego lata jest Grecja. Zainteresowanie Egiptem i Hiszpanią jest wyraźnie mniejsze.

Travelplanet.pl, największy polski multiagent turystyczny, przeanalizował rezerwacje swoich klientów na sezon letni (28 czerwca – 31 sierpnia), założone do 27 maja. Statystyki pokazują wyjątkowo duże zainteresowanie zagranicznym wypoczynkiem za pośrednictwem biur podróży – to wzrost aż o 41 proc. w stosunku do ubiegłego sezonu letniego.

Według majowego raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, bazującego na danych rezerwacyjnych  blisko 3000 agentów, sprzedaż zagranicznych wakacji w sezonie letnim wzrosła o 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu rezerwacyjnego w ubiegłym roku. Ale również najwięksi polscy touroperatorzy pokazują wzrost ponad średnią całego rynku

– To jednoznaczny sygnał, że nastąpiła koncentracja branży turystycznej – zauważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i commerce Travelplanet.pl. – Turyści, dotkliwie doświadczeni upadkami wielu biur podróży w 2010 a zwłaszcza w 2012 roku ewidentnie wybierają dużych i sprawdzonych touroperatorów i agentów turystycznych, zwracając uwagę nie tylko na cenę wycieczki ale i bezpieczeństwo, bo często  powierzają oni kontrahentowi nawet  kilkanaście tysięcy złotych.

Potężny wzrost świadczy również o innym fakcie. W szczycie sezonu trudno samodzielnie skonstruować sobie wyjazd który będzie tańszy  od oferty touroperatora. Z przeprowadzonej przez Travelplanet.pl analizy wynika, że w szczycie sezonu tylko w 2 na 10 wypraw samodzielne xx było korzystniejsze cenowo niż wykupienie wycieczki.

10 najpopularniejszych krajów na lato

(według rezerwacji do 27 maja) w nawiasach pozycje w sezonie 2013

KRAJ

Lato 2014

Lato 2013

zmiana

Grecja

29%

21,7%

+ 7,3 pkt proc

Turcja

18%

17,3% (3)

 

Egipt

16%

19,5% (2)

– 3,5 pkt proc.

Bułgaria

9,4%

10,6%

– 1,2 pkt proc.

Tunezja

7,1%

8,2% (6)

– 1,1 pkt proc.

Hiszpania

6,8%

8,4% (5)

– 1,6 pkt proc.

Chorwacja

3,3%

3,3%

 

Włochy

1,8%

2,3%

 

Maroko

1.5%

0,8%

 

Portugalia

1,1%

0,9%

 

RAZEM

 

 

 

 

Najbardziej popularne kierunki nie ulegają zmianie nie tylko w stosunku do ubiegłego roku, ale od wielu lat. Polacy lubią wypoczywać w krajach basenu Morza Śródziemnego.

–  Nic dziwnego – komentuje Radosław Damasiewicz. – Oferta jest porównywalna cenowo z kosztami wypoczynku w Polsce w podobnym standardzie natomiast ładna pogoda jest,  w odróżnieniu od Polski, gwarantowana.

Z dotychczasowych rezerwacji wynika, że do Grecji wyjedzie tego lata blisko trzech na 10 polskich turystów – przede wszystkim na wyspy: Kretę, Korfu, Kos, Rodos i bardzo popularnej w tym sezonie Zakhyntos. Wyraźnie mniejszą popularnością cieszy się natomiast Egipt i Hiszpania, która straciła miejsce w tzw. Wielkiej Piątce.

Wakacje na bogato

Polscy turyści powracają tego lata do modelu wypoczynku, który można ująć w dwóch słowach: ekskluzywnie i All inclusive. Do hoteli o standardzie 5* wybiera się 25 proc. klientów Travelplanet.pl. Do obiektów czterogwiazdkowych – 44,5 proc. Rezerwacje na ubiegłe lato wynosiły odpowiednio 20 proc. i 42 proc.  Jeśli zsumować tegoroczne i ubiegłoroczne rezerwacje dokonane do końca maja w obiektach o wysokim standardzie okazuje się, że poprzedniego lata chciało w nich wypoczywać 6 na 10 turystów, obecnie zaś – 7 na 10. Za to hotele trzygwiazdkowe na nadchodzące lato wybrało 27 proc. turystów zaś w ubiegłym roku na taką opcję decydowało się ponad 33 proc. wyjeżdżających na zagraniczne wakacje.

– Ubiegły rok był jednak wyjątkowy pod tym względem – zauważa Damasiewicz. – Wówczas turyści obniżali standard wypoczynku, choć i wtedy chęć podróżowania rosła w stosunku do lat poprzednich. Teraz powracamy do wieloletniego trendu: wciąż wyjeżdżamy nad Morze Śródziemne, ale do coraz lepszych hoteli i z coraz lepszym wyżywieniem.

Bo również standard wyżywienia, na jaki decydują się turyści tego  pokazuje, że chcą oni wypoczywać maksymalnie wygodnie. Ofertę All Onclusive zarezerwowało 79 proc. klientów Travelplanet.pl, a HB, tj. śniadania i obiadokolacje – 12 proc. Tylko niecałe 5 proc. wyjedzie na wakacje, na których sami będą organizować sobie wyżywienie.

Co ciekawe, średni koszt wyjazdu w lecie wzrósł nieznacznie, to obecnie 2673 zł. Poprzedniego lata turyści płacili średnio 2610 zł na osobę.

– Wydatki wciąż trzymane są w ryzach, ale na ten sezon oferta jest wyjątkowo bogata więc mimo ogromnego popytu wciąż jest w czym wybierać – tłumaczy Damasiewicz. – A biorąc pod uwagę fakt, że od wielu lat oferty last minute to ok. 40 proc. sprzedaży, ten sezon może okazać się wyjątkowo udany dla branży turystycznej.

 

TRAVELPLANET.PL

Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Punkty Obsługi Klienta ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła ponad pół miliona klientów, jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”.

Najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który w 2013 r. sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2013 roku po raz siódmy Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet. pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *