Wakacje 2014: potężny wzrost zainteresowania wyjazdami
Aż o 41 proc. więcej rezerwacji na tegoroczne lato w porównaniu do ubiegłego sezonu. Polacy chcą wypoczywać bardziej komfortowo, choć za wakacje płacą niewiele więcej. Najpopularniejsza tego lata jest Grecja. Zainteresowanie Egiptem i Hiszpanią jest wyraźnie mniejsze.
Travelplanet.pl, największy polski multiagent turystyczny, przeanalizował rezerwacje swoich klientów na sezon letni (28 czerwca – 31 sierpnia), założone do 27 maja. Statystyki pokazują wyjątkowo duże zainteresowanie zagranicznym wypoczynkiem za pośrednictwem biur podróży – to wzrost aż o 41 proc. w stosunku do ubiegłego sezonu letniego.
Według majowego raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, bazującego na danych rezerwacyjnych blisko 3000 agentów, sprzedaż zagranicznych wakacji w sezonie letnim wzrosła o 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu rezerwacyjnego w ubiegłym roku. Ale również najwięksi polscy touroperatorzy pokazują wzrost ponad średnią całego rynku
– To jednoznaczny sygnał, że nastąpiła koncentracja branży turystycznej – zauważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i commerce Travelplanet.pl. – Turyści, dotkliwie doświadczeni upadkami wielu biur podróży w 2010 a zwłaszcza w 2012 roku ewidentnie wybierają dużych i sprawdzonych touroperatorów i agentów turystycznych, zwracając uwagę nie tylko na cenę wycieczki ale i bezpieczeństwo, bo często powierzają oni kontrahentowi nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Potężny wzrost świadczy również o innym fakcie. W szczycie sezonu trudno samodzielnie skonstruować sobie wyjazd który będzie tańszy od oferty touroperatora. Z przeprowadzonej przez Travelplanet.pl analizy wynika, że w szczycie sezonu tylko w 2 na 10 wypraw samodzielne xx było korzystniejsze cenowo niż wykupienie wycieczki.
10 najpopularniejszych krajów na lato
(według rezerwacji do 27 maja) w nawiasach pozycje w sezonie 2013
KRAJ |
Lato 2014 |
Lato 2013 |
zmiana |
Grecja |
29% |
21,7% |
+ 7,3 pkt proc |
Turcja |
18% |
17,3% (3) |
|
Egipt |
16% |
19,5% (2) |
– 3,5 pkt proc. |
Bułgaria |
9,4% |
10,6% |
– 1,2 pkt proc. |
Tunezja |
7,1% |
8,2% (6) |
– 1,1 pkt proc. |
Hiszpania |
6,8% |
8,4% (5) |
– 1,6 pkt proc. |
Chorwacja |
3,3% |
3,3% |
|
Włochy |
1,8% |
2,3% |
|
Maroko |
1.5% |
0,8% |
|
Portugalia |
1,1% |
0,9% |
|
RAZEM |
|
|
|
Najbardziej popularne kierunki nie ulegają zmianie nie tylko w stosunku do ubiegłego roku, ale od wielu lat. Polacy lubią wypoczywać w krajach basenu Morza Śródziemnego.
– Nic dziwnego – komentuje Radosław Damasiewicz. – Oferta jest porównywalna cenowo z kosztami wypoczynku w Polsce w podobnym standardzie natomiast ładna pogoda jest, w odróżnieniu od Polski, gwarantowana.
Z dotychczasowych rezerwacji wynika, że do Grecji wyjedzie tego lata blisko trzech na 10 polskich turystów – przede wszystkim na wyspy: Kretę, Korfu, Kos, Rodos i bardzo popularnej w tym sezonie Zakhyntos. Wyraźnie mniejszą popularnością cieszy się natomiast Egipt i Hiszpania, która straciła miejsce w tzw. Wielkiej Piątce.
Wakacje na bogato
Polscy turyści powracają tego lata do modelu wypoczynku, który można ująć w dwóch słowach: ekskluzywnie i All inclusive. Do hoteli o standardzie 5* wybiera się 25 proc. klientów Travelplanet.pl. Do obiektów czterogwiazdkowych – 44,5 proc. Rezerwacje na ubiegłe lato wynosiły odpowiednio 20 proc. i 42 proc. Jeśli zsumować tegoroczne i ubiegłoroczne rezerwacje dokonane do końca maja w obiektach o wysokim standardzie okazuje się, że poprzedniego lata chciało w nich wypoczywać 6 na 10 turystów, obecnie zaś – 7 na 10. Za to hotele trzygwiazdkowe na nadchodzące lato wybrało 27 proc. turystów zaś w ubiegłym roku na taką opcję decydowało się ponad 33 proc. wyjeżdżających na zagraniczne wakacje.
– Ubiegły rok był jednak wyjątkowy pod tym względem – zauważa Damasiewicz. – Wówczas turyści obniżali standard wypoczynku, choć i wtedy chęć podróżowania rosła w stosunku do lat poprzednich. Teraz powracamy do wieloletniego trendu: wciąż wyjeżdżamy nad Morze Śródziemne, ale do coraz lepszych hoteli i z coraz lepszym wyżywieniem.
Bo również standard wyżywienia, na jaki decydują się turyści tego pokazuje, że chcą oni wypoczywać maksymalnie wygodnie. Ofertę All Onclusive zarezerwowało 79 proc. klientów Travelplanet.pl, a HB, tj. śniadania i obiadokolacje – 12 proc. Tylko niecałe 5 proc. wyjedzie na wakacje, na których sami będą organizować sobie wyżywienie.
Co ciekawe, średni koszt wyjazdu w lecie wzrósł nieznacznie, to obecnie 2673 zł. Poprzedniego lata turyści płacili średnio 2610 zł na osobę.
– Wydatki wciąż trzymane są w ryzach, ale na ten sezon oferta jest wyjątkowo bogata więc mimo ogromnego popytu wciąż jest w czym wybierać – tłumaczy Damasiewicz. – A biorąc pod uwagę fakt, że od wielu lat oferty last minute to ok. 40 proc. sprzedaży, ten sezon może okazać się wyjątkowo udany dla branży turystycznej.
TRAVELPLANET.PL
Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Punkty Obsługi Klienta ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła ponad pół miliona klientów, jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”.
Najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który w 2013 r. sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2013 roku po raz siódmy Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet. pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.